شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

(_(سلامت بان)_)

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

17 قدم ساده تا باهوش شدن

باهوش شدن با رعایت این 17 نکات:

باهوش شدن

برای باهوش شدن و افزایش هوش و حافظه هیچ وقت دیر نیست . تنها کافی است راه را بدانید و به طور منظم و صحیح در آن مسیر قدم بردارید.

برای باهوش شدن به سه چیز نیاز دارید:

1. آموزش دیدن برای فرایندهای فکری
2. داشتن اطلاعات زیاد
3. تمرکز کردن بر یک مشکل یا ایده
بعنوان مثال، توماس ادیسون به این دلیل می توانست روی لامپ برق فکر کند که:
1. برای اینکه یک متفکر منطقی باشد آموزش دیده بود
2. درمورد مهندسی برق چیزهای زیادی می دانست
3. روی حل یک مشکل تمرکز کرده بود

چند راه برای باهوش شدن

در این بخش به اقدامات کوچکی اشاره می کنیم که اگر به صورت روزانه انجامشان دهید می توانید بسیار باهوش تر باشید.

1. تا 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب، 2 لیوان آب بنوشید.
بدن شما بخاطر ساعت های متمادی خواب بودن، 9-6 ساعت است که آبی دریافت نکرده است. آب برای تصفیه موادزائد و توازن مایعات بدن ضروری است. نوشیدن دو لیوان بزرگ آب در ابتدای صبح، کمبود آب بدنتان را جبران خواهد کرد. تحقیقی که روی کودکان انجام گرفته بود نشان داده است که نوشیدن آب بعد از برخاستن از خواب، قدرت ذهن آنها را برای انجام تکالیف فکری بالاتر برده است.
2. در زمان صبحانه خلاصه یک کتاب را بخوانید.
کتاب خواندن کاری فوق العاده است اما زمان صبحانه به چیزی بسیار کوتاهتر نیاز دارد. به جای خواندن مقالات جدیدی که تاثیر چندانی بر زندگی و هوش شما ندارند، خلاصه کتاب های پرفروش جهان را مطالعه کنید.
3. در فاصله بین خانه تا محل کار به یک کتاب صوتی گوش دهید.
حتی اگر از خانه تا محل کارتان 10 دقیقه طول بکشد، باز هم می توانید چند کتاب صوتی روی حافظه گوشی همراهتان بریزید و در این مسیرهای رفت وآمد به آن گوش دهید.
4. در حین کار کردن چای سبز بنوشید.
برخلاف کافئین که باعث مضطرب شدن بسیاری از افراد می شود، چای سبز حاوی ال-تیانین است. این آمینواسید موجب افزایش امواج آلفای مغز می شود:
تقویت هوش
در عمل این یعنی برخلاف قهوه که اضطراب را در افراد تحریک می کند، چای سبز مرغوب تمرکزی توام با آرامش البته بدون حس خواب آلودگی در فرد ایجاد می کند. به همین دلیل است که ال-تیانین را به صورت مکمل هم برای ریلکسیشن و تقویت سلامت قلبی-عروقی عرضه می کنند.
5. در طول روز چرت کوتاهی داشته باشید.
چرت کوتاه به مغزتان کمک می کند سرحال شود. ثابت شده است که یک چرت کوتاه در حین یادگیری سرعت یادگیری را بالا می برد. ذهن شما ریتمی دارد که مشخص می کند چه زمان خواب آلود است و چه زمان به خواب نیاز دارد.
همانطور که می بینید بیشتر افراد وسط روز خواب آلودتر می شوند. این بهترین زمان برای یک چرت کوتاه است تا هوشیاری و کارایی برای باقی روز به شما برگردد.
6. در طول روز قند و شکر مصرف نکنید.
درواقع اگر بتوانید مصرف آن را به طور کل قطع کنید، بهتر است. اما اگر نمی توانید، سعی کنید در زمان هایی که به تمرکز نیاز دارید از قندیجات استفاده نکنید. بالا و سپس پایین آوردن های قند برای عملکرد هوشمندانه مغز خوب نیست. چیزی که خیلی خوب برای آن موثر است اسیدهای چرب می باشد. سعی کنید قندیجات را با با چیزی مثل ماهی یا تخم مرغ جایگزین کنید.

نکاتی برای باهوش شدن شما

7. فقط چند بار در روز به وبسایت های اجتماعی سر بزنید.
مغز به اطلاعاتی که به آن عرضه می کنید عادت می کند. اگر آن را با اطلاعات سریع و غیرمحرک بمباران کنید، تمرکزتان از بین می رود. سعی کنید با ارائه اطلاعات محرک به مغزتان، عملکرد آن را بالا ببرید. اگر واقعاً دوست دارید به شبکه های اجتماعی سر بزنید، برای خودتان وقت گذاشته و بیشتر از یک زمان مشخص در آن سپری نکنید.
8. به جای تماشای سریال و فیلم، بازی کنید.
تماشای تلویزیون فعالیتی منفعل است. مغز شما اطلاعات را دریافت کرده اما آنها را پردازش نمی کند. اینکار را با بازی کردن جایگزین کنید. در یک تحقیق که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد که حتی یک بازی ساده مثل سوپرماریو تاثیری قابل توجه بر انعطاف پذیری مغز دارد. یک تحقیق دیگر این این یافته ها را تایید کرده است.
9. به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید.
درست مثل بازی کردن، بهتر است که موقع تماشای تلویزیون کتاب بخوانید زیرا فعالیت بهتری برای مغزتان است. کتاب خواندن باعث می شود مغزتان تصاویری ذهنی از چیزی که می خوانید بسازد.
10. کمی برنامه ریزی کامپیوتری انجام دهید.
برنامه ریزی کامپیوتری روشی عالی برای تفکر منطقی است. یادگیری کدنویسی شاید سخت باشد اما وبسایت هایی هستند که این کار را به صورت رایگان آموزش می دهند. می تواند برایتان مثل حل کردن پازل باشد.
11. موقع آشپزی اخبار و برنامه های علمی تماشا کنید.
زمان درست کردن شام، وقت خوبی است که از پیشرفت های جدید تکنولوژی، آموزش و طراحی و همچنین اخبار روز آگاه شوید و اطلاعات عمومی تان را بالا ببرید.
12. در طول روز چند حرکت ساده ورزشی انجام دهید.
جسم و ذهن ارتباطی قوی با هم دارند. تناسب جسمی به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. البته لازم نیست که هر روز به باشگاه ورزشی بروید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید (که البته اگر بروید بهتر است). انجام چند حرکت ورزشی پایه در خانه یا راه رفتن یا پله نوردی هم تاثیری عالی روی شما خواهد داشت. سعی کنید هر جند ساعت یکبار یک حرکت فیزیکی حتی بلند شدن از جایتان و کشیدن بدنتان انجام دهید.
13. با کسی که از شما باهوش تر است وقت بگذرانید.
عادت ها مسری هستند. این یک واقعیت علمی است که مثلاً چاقی از طریق ارتباطات اجتماعی پخش می شود. عادت ها و الگوهای فکری کسانی که با آنها وقت می گذرانید به شما منتقل می شود. خودتان را در معرض کسانی قرار دهید که از شما باهوش ترند تا بتوانید از آنها فایده ببرید.
14. با کسانی حرف بزنید که مخالف شما هستند.
با کسانیکه با شما مخالفند، بحث دوستانه کنید. اینکار کمکتان می کند تا:
– نظرتان را اثبات کنید
– متقاعد شوید که اشتباه می کنید
در هر دو حالت، شما برنده هستید. در اولین حالت، شما با بحث منطقی فرد مقابل را متقاعد می کنید و در حالت دوم منطق اشتباهی که قبلاً داشتید، اصلاح می شود.
15. برای پیاده روی به طبیعت بروید.
قدم زدن در طبیعت فواید مختلفی دارد:
– بخاطر وجود درخت های بیشتر، اکسیژن بیشتری در این مناطق وجود دارد
– ذهن انسان در طبیعت آرامش بیشتری دارد
– قدم زدن به گردش خون شما کمک می کند
قدم زدن در پارک در زمان ناهار می تواند کمکتان کند بقیه روزتان را هوشمندانه تر سپری کنید.
16. همیشه یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید.
افراد باهوشی مثل لئوناردو داوینچی همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود دارند. آنها از این دفترچه برای یادداشت کردن ایده ها، طرح ها و سوالاتی که به ذهنشان می رسد استفاده می کنند. شما هم یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا هر چیز جالبی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند کنجکاوی و تفکر منطقی را در خودتان پرورش دهید.
17. ده دقیقه در آخر روزتان را به برنامه ریزی برای روز بعد اختصاص دهید.
با برنامه ریزی کردن از یک روز قبل، روزتان را با یک برنامه شروع خواهید کرد. اینکار کمکتان می کند بسیار کارآمدتر عمل کنید. خیلی ها همه روز مشغله دارند اما درواقعیت کارایی چندانی ندارند. یک بخش مهم از باهوش بودن این است که بدانید کار هوشمندانه مهم تر و موثرتر از کار زیاد است.
منبع :salamatban.wordpress

روش های فوری برای درمان و تسکین دندان درد

وای ! دندان درد ، اگر حتی یکبار هم در طول عمرتان این درد سخت را تجربه کرده باشید می توانید درک کنید که چقدر غیرقابل تحمل و دشوار است پس برای چنین دردی دانستن راه های موثر درمان فوری مطمئنا مفید و لازم است ؛ آنچه در این بخش از سلامت دهان و دندان در نمناک به آن خواهیم پرداخت.

دندان درد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که اصلی ترین آن شامل:
التهاب مغز دندان
پوسیدگی دندان
سکته ی قلبی
دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندا ن ها بر هم)
فرسودگی مینای دندان
التهاب لثه
نشانگان مفصل گیجگاهی فکی
فشار سینوس ها
درد قفسه سینه

علت های اصلی دندان درد
درمان های خانگی برای تسکین فوری دندان درد
و اما نسخه های گیاهی ، خانگی و طب سنتی برای درمان و تسکین فوری دندان درد

پودر فلفل قرمز و زنجبیل برای درمان درد دندان
زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند و هرکدام از این دو ادویه را به تنهایی می توانید برای درمان دندان درد استفاده کنید ولی برای نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید به این روش که :

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک مخلوط با غلظت سس آماده کنید ، سپس توپ کوچکی از پنبه آماده کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید ؛ حالا آن را درست روی دندان تان بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید ؛ پنبه آغشته به سس را جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند قرار دهید.

روغن میخک نسخه فوری درمان دندان درد
دو قطره روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان رفع درد، پشت دندان تان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از میخک برای دندان درد جویدن آن است به این روش که :یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.

بهترین درمان های فوری دندان درد
دم کرده نعناع برای تسکین دندان درد
برای تسکین فوری دندان درد یک قاشق چای خوری نعنا خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و 20 دقیقه زمان بدهید تا خوب دم بکشد وقتی که دمنوش تان خنک شد، آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.

چای نعناع برای درمان فوری دندان درد
یک قاشق چایخوری نعناع را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت بیست دقیقه دم کنید. بعد از اینکه چای سرد شد آن را در دهان تان بگردانید، می توانید آن را قورت بدهید یا بیرون بریزید.

درمان فوری دندان درد با چای نعناع
روغن کاری دندان درد دار :
شما نیاز به یک یا دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل،آب گرم،مسواک و خمیر دندان دارید. شما باید به مدت 20 دقیقه آن را در دهان خود نگهداریدو سپس آن را قورت ندهید و همچنین میتوانید آن را با استفاده از مسواک استفاده کنید ، میتوانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

درمان فوری دندان درد با صمغ مر
روشی تقریبا نه چندان شناخته شده که برای انجام آن باید :یک قاشق چای خوری از پودر مر را در داخل فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا محلول تان خنک شود. سپس برای استفاده هر بار یک قاشق چای خوری از این دارو را داخل یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا دندان درد شما به کل از بین برود.

آب نمک برای درمان سریع دندان درد
برای درست کردن آب نمک با هدف درمان سریع دندان درد یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب نمک یا محلول نمکی را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بگردانید ، این همان نسخه ای است که بارها مادربزرگ هایتان هنگام دندان درد به شما پیشنهاد داده اند.

درمان سریع دندان درد با آب و نمک
استفاده از یخ و طب فشاری برای درمان فوری دندان درد
یک نسخه قدیمی می گوید اگر دست تان را با یخ ماساژ دهید، درد دندان تان آرام می شود.براساس گفته ی قدیمی ها زمانیکه یخ را بین انگشت سبابه و شست می گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می فرستند و پیغام آرام شدن درد هم به دندان شما می رسد.

یخ برای تسکین درد دندان
برای آنکه به عنوان مسکن سریع تا رسیدن به دندان پزشک از یخ استفاده کنید باید :چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید.

یخ برای تسکین درد دندان
تسکین فوری دندان درد با سیر
برای تسکین دندان درد با سیر 2 روش پیشنهاد می کنیم :

اول اینکه می توانید یک حبه سیر له شده را با کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان قرار بدهید ؛ راه دوم این است که یکی دو حبه سیر را بجوید این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

هشدار :استفاده از سیر مانند تمام روش های دیگر این مقاله موقتی است. علاوه بر اینکه زمانی که دندان درد شما ناشی از عفونت نباشد (برای مثال ناشی از آنژین یا نشانگان مفصل گیجگاهی فکی) سیر نمی تواند درد را حتی به طور موقت کاهش بدهد.

سیر مناسب برای درمان فوری دندان درد
درمان فوری دندان درد با عصاره وانیل :
دو یا سه قطره وانیل را بر روی گوش پاک کن یا یک تکه پنبه بریزید و به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار دهید ، و شما میتوانید از آن هر تعدادی که لازم است استفاده کنید.

چای سیاه برای کاهش درد دندان
چای سیاه پررنگ هم به دلیل دارا بودن تانین که ماده ای قابض است با کاهش التهاب می تواند به کاهش درد دندان کمک کند ؛ یک چای کیسه ای را خیس کنید و روی ناحیه درد قرار دهید و یا اینکه چای سیاه گسی را درست کنید و بعد از خنک شدن، آن را چند بار در دهان تان غرغره کنید.

منبع: drweb.blog

پریکاردیت (التهاب و تورم غشای دور قلب): درمان، علائم و علت

پریکاردیت، عبارت است از التهاب کیسه نازک، دولایه و حاوی مایع به نام پریکاردیوم که سطح خارجی قلب را پوشانده است. این کیسه قلب را در برابر عفونت و آسیب دیدگی محافظت می‌کند و آن را در داخل قفسه سینه نگه می‌دارد. همچنین هنگامی که حجم خون در قلب زیاد می‌شود، از بزرگ شدن بیش از حد اندازه قلب جلوگیری می‌کند و از این طریق کارکرد صحیح و مؤثر قلب را حفظ می‌کند. بیماری پریکاردیت، معمولاً به صورت حاد است، یعنی به طور ناگهانی بروز می‌کند و به مدت چند ماه طول می‌کشد. اگر بتوانید غشای دور قلب را در حالت ابتلاء به پریکاردیت ببینید، مشاهده می‌کنید که درست مانند پوست اطراف یک بریدگی که ملتهب به نظر می‌رسد، قرمز و متورم شده است. گاهی اوقات در فضای بین دو لایه غشای پریکاردیوم، مایع اضافی جمع شده و باعث انباشتگی مایع در این غشا (یا آب آوردن اطراف قلب) می‌شود.

علل بیماری پریکاردیت چیست؟

در بسیاری از موارد علت دقیق پریکاردیت (چه از نوع حاد و چه مزمن) مشخص نمی‌شود. احتمالاً عفونت‌های ویروسی یکی از علل شایع پریکاردیت هستند، هر چند که ممکن است خود ویروس اصلاً دیده نشود. پریکاردیت غالباً بعد از عفونت‌های دستگاه تنفسی هم بروز می‌کند. عفونت‌های باکتریایی، قارچی و سایر انواع عفونت‌ها هم می‌تواند علت بیماری پریکاردیت باشد.

محققان معتقدند که اغلب موارد مزمن پریکاردیت یا حالتی از این بیماری که به طور مکرر رخ می‌دهد، در نتیجه اختلالات سیستم خود-ایمنی به وجود می‌آید. مثال‌هایی از این نوع اختلالات شامل سل پوستی (لوپوس)، اسکلرودرمی و آرتروز روماتیسمی می‌باشند.علت‌های دیگر بیماری پریکاردیت عبارت است از:

حمله قلبی یا جراحی قلب

نارسایی کلیه، ایدز، سرطان، سل و سایر بیماری‌های شایع

زخم‌ها و جراخت‌های ناشی از سوانح یا اشعه درمانی

مصرف داروهای خاصی مانند فنیتوئین (یک داروی ضد صرع)، وارفارین و هپارین (داروهای رقیق کننده خون) و پروکائین آمید (دارویی برای درمان تپش نامنظم قلب)

آیا شما در معرض خطر ابتلاء به پریکاردیت هستید؟

پریکاردیت می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اما مردان بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند. افرادی که پریکاردیت حاد در آن‌ها درمان شده است، ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری در ۱۵ تا ۳۰ درصد از افرادی که قبلاً به آن مبتلا بوده‌اند، دوباره بروز می‌کند. درصد کمی از این افراد هم به نوع مزمن این بیماری مبتلا خواهند شد.

نشانه‌ها و علائم پریکاردیت چیست؟

شایع‌ترین نشانه بیماری پریکاردیت حاد، درد شدید و تیر کشیدن قفسه سینه است. این درد معمولاً خیلی سریع عود می‌کند و غالباً در قسمت میانی یا سمت چپ قفسه سینه یا در قسمت بالا و جلوی سینه احساس می‌شود. ممکن است درد ناشی از پریکاردیت حاد در قسمت یک یا هر دو شانه، گردن، کمر و شکم نیز احساس شود.

معمولاً وقتی که شما می‌نشینید یا به سمت جلو تکیه می‌دهید، درد ناشی از پریکاردیت ساکت می‌شود. از طرفی، لمیدن به عقب و تنفس عمیق باعث شدیدتر شدن این درد می‌گردد. در برخی از افراد، این درد به صورت یک درد سنگین و راکد یا فشار بر ناحیه قفسه سینه احساس می‌شود.

تب نیز یکی از علائم رایج در برخی از بیماران مبتلا به پریکاردیت حاد می‌باشد. سایر علائم احتمالی این بیماری شامل ضعف، تپش قلب، تنگی نفس و سرفه می‌باشد (منظور از تپش قلب حالتی است که در آن احساس می‌کنید قلب شما یک ضربان را جا می‌اندازد، یا با لرزش شدید می‌تپد و یا ضربان سخت و خیلی سریعی دارد).

درد قفسه سینه، شایع‌ترین علامت بیماری پریکاردیت مزمن است. همچنین پریکاردیت مزمن غالباً باعث خستگی، سرفه و تنگی نفس هم می‌شود. حالت‌های شدید بیماری پریکاردیت مزمن می‌تواند منجر به ایجاد تورم در ناحیه معده و پاها و نیز کاهش شدید فشار خون گردد.

عوارض ناشی از پریکاردیت

دو مورد از عوارض شدید بیماری پریکاردیت شامل تامپوناد قلبی و پریکاردیت مزمن سخت می‌باشد. تامپوناد قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که مایع خیلی زیادی در داخل پریکاردیوم انباشته شود. این مایع اضافی روی قلب فشار وارد می‌کند و این فشار از پر شدن کامل قلب با خون جلوگیری می‌کند. در نتیجه خونی که از قلب خارج می‌شود نیز کم شده و باعث افت شدید فشار خون می‌گردد. اگر بیماری تامپوناد قلبی درمان نشود، ممکن است کشنده باشد.

پریکاردیت مزمن سخت یک بیماری نادر است که طی زمانی نسبتاً طولانی ایجاد می‌شود. این بیماری منجر به تشکیل بافت‌های شبیه به زخم شدگی در سراسر پریکاردیوم می‌شود. در نتیجه، کیسه پریکاردیوم سفت شده و نمی‌تواند به طور صحیح حرکت کند. در این حالت، بافت‌های شبیه زخم به روی قلب فشار می‌آورد و مانع از کار کردن صحیح آن می‌شود.

پریکاردیت چگونه درمان می‌شود؟

اغلب موارد بیماری پریکاردیت به صورت ملایم و خفیف بوده و با استراحت و درمان‌های ساده به خودی خود برطرف می‌شود. اما در برخی از موارد شدیدتر این بیماری لازم است از روش‌های درمانی برای جلوگیری از عوارض بعدی آن استفاده شود. درمان‌های این بیماری شامل مصرف دارو و در موارد نادر، عمل جراحی می‌باشد. اهداف مورد نظر در درمان این بیماری عبارت است از:

کاهش درد و تورم

درمان علت اصلی ایجاد بیماری، در صورتی که این علت شناخته شده باشد.

درمان‌های مخصوص

به عنوان اولین قدم در درمان بیماری پریکاردیت، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که استراحت کنید تا حالتان بهتر شود و تب شما قطع گردد. همچنین ممکن است پزشک داروهای ضد التهاب بدون نسخه برای کاهش درد و التهاب به شما توصیه کند. آسپرین و ایبوپروفن نمونه‌هایی از این داروها هستند. اگر درد شما شدید باشد ممکن است به داروهای قوی‌تری نیاز داشته باشید. برای مثال اگر با گذشت زمان از شدت درد شما کاسته نشود، ممکن است پزشک دارویی به نام کلشیسین یا احتمالاً پردنیزون (یک داروی استروئیدی) برای شما تجویز کند.

اگر بیماری پریکاردیت ناشی از یک عفونت باشد، پزشک شما داروی آنتی بیوتیک یا سایر داروهای برطرف کننده عفونت برایتان تجویز می‌کند. ممکن است لازم باشد در طول مدت زمانی که شما تحت درمان پریکاردیت هستید، در بیمارستان بستری باشید تا پزشک شما بتواند به طور مرتب شما را از نظر عوارض جانبی این بیماری بررسی کند.

علائم بیماری پریکاردیت حاد ممکن است از چند روز تا سه هفته وجود داشته باشد. پریکاردیت مزمن هم ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

سایر روش‌های درمانی

ممکن است درمان عوارض جانبی ناشی از پریکاردیت هم برای شما لازم باشد. دو مورد از عوارض شدید بیماری پریکاردیت شامل تامپوناد قلبی و پریکاردیت مزمن سخت می‌باشد. تامپوناد قلبی به وسیله عملی به نام پریکاردیوسنتز درمان می‌شود. در این روش یک سوزن یا لوله نازک (به نام کاتتر) در داخل قفسه سینه گذاشته می‌شود تا مایعات اضافی داخل پریکاردیوم را بیرون بکشد. با انجام این عمل، فشار سنگین وارد بر قلب برطرف می‌شود.

تنها روشی که برای درمان پریکاردیت مزمن سخت وجود دارد، جراحی و برداشتن پریکاردیوم است. این عمل جراحی را پریکاردیکتومی می‌نامند. درمان عوارض جانبی این بیماری هم نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

چگونه می‌توان از بروز پریکاردیت جلوگیری کرد؟

معمولاً شما نمی‌توانید از بروز پریکاردیت حاد جلوگیری کنید. اما اقداماتی وجود دارد که می‌توان برای کاهش شانس بروز مجدد پریکاردیت حاد، بروز عوارض جانبی آن و یا ابتلاء به پریکاردیت مزمن انجام داد. این اقدامات شامل درمان‌های فوری، رعایت دقیق برنامه درمانی و مراقبت‌های پزشکی دائمی (طبق توصیه پزشک) می‌باشد.

زندگی با بیماری پریکاردیت

بسیاری از موارد پریکاردیت به صورت خفیف و ملایم بوده و به خودی خود برطرف می‌شود. اما مواردی از این بیماری وجود دارد که اگر درمان نشود می‌تواند منجر به پریکاردیت مزمن و سایر مشکلات خطرناکی شود که سلامت شما را به طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد داد. حتی برخی از این مشکلات می‌تواند جان بیمار را تهدید کند.

در برخی از موارد، بهبودی کامل پریکاردیت به چند هفته یا چند ماه زمان نیاز دارد. برای بهبودی کامل آن باید استراحت و مراقبت مداوم داشت. این اقدامات همچنین به کاهش خطر ابتلاء مجدد به این بیماری کمک می‌کند.

منبع: drnahid

نحوه برس کشیدن مو ها – معرفی چند اشتباه رایج در شانه کردن مو

برس کشیدن مو ها کاری آسان به نظر می رسد. تنها کافی است از دراور اتاقتان برس را برداشته و موهایتان را شانه کنید. اما برای این کارِ به ظاهر ساده، روش های درست و غلطی هم وجود دارد. اگر نحوه برس کشیدن مو ها یتان اشتباه باشد، می تواند به تار موها آسیب رسانده و باعث بروز مشکلاتی مانند ریزش و گره خوردن آنها شود. همچنین درست شانه کردن مو ها هم می تواند به شما موهایی نرم، درخشان و قوی بدهد.در اینجا به تعدادی از مشکلات رایج که ممکن است بدون اینکه بدانید، مرتکب شوید اشاره خواهیم کرد.



استفاده از برس اشتباه
دو عدد برس چوبیبرس ها از آن دسته لوازمی نیستند که یکی از آنها، مناسب همه کس باشد. قبل از استفاده از یک برس، آن را امتحان کنید. برس انتخابی شما نباید بیش از حد سفت و سخت باشد و باید بافت موها و استایل و مدلی که می خواهید به آن بدهید را کامل کند. استفاده از برس های گرد و فلزی در زمان سشوار کردن، به موهای شما حجم اضافی می دهد. اگر موهای شما فر یا زبر است، از یک برس سفت و سخت استفاده کنید که برای رد شدن از بین موهایتان به اندازه کافی نیرو دارد. برس های صاف برای مدل موهای نرم و براق خوب می باشند. یک برس صاف و به شکل پارو، برای زمانی خوب است که می خواهید موهایتان را از بالای سر بسته یا به شکل دم اسبی در بیاورید. از برس هایی که در انتهای شاخه هایشان یک گوی کوچک دارد، اجتناب کنید. ممکن است موی شما دور آنها پیچیده شده و کنده شود. بهترین انتخاب برای شما، برس های مو دار یا شانه های دندانه دار می باشد. این دسته از برس ها بدون کندن مو، گره های آنها را باز می کنند. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از برس های چوبی می تواند موجب پیشگیری از موخوره شده و حتی موخوره هایی که از قبل داشتید را از بین ببرد.

مطلب مرتبط: تاریخ انقضای محصولات آرایشی چقدر است؟
استفاده کم از برس
یک خانم در حال برس کشیدن موهای بلندشاگر موهای بلند دارید، نحوه برس کشیدن مو ها یتان باید آرام و ملایم باشد. شانه کردن یک مرتبه در روز موها، خوب و مناسب است و به نرم کردن تار مو، پخش کردن روغن های مو و ارتقاء پوست سر کمک می کند.

استفاده بیش از حد برس
یک خانم در حال برس کشیدن موهای بلندش۳ یا ۴ مرتبه شانه کردن مو ها معمولا برای باز کردن گره یا درست کردن مدل موهایتان کافی است. هرچند بار بیشتر برس بکشید، احتمال اینکه به موهایتان صدمه بزنید، بیشتر می رود.

شانه کردن نوک موها
یک خانم در حال برس کشیدن موهای بلندشروغن طبیعی پوست سر شما، نرم کننده ای عالی می باشد. اگر تنها نوک موهایتان را برس کنید این روغن پخش نخواهد شد. اگر نحوه برس کشیدن مو ها یتان درست باشد، این روغن طبیعی به همه جای موها خواهد رسید.

استفاده از برس بدون توجه به خیسی یا خشکی مو
احتمال ریزش و شکستن تار موهای خیس بیشتر است. از یک شانه یا برسی که برای آرام باز کردن گره موهای خیس طراحی شده، استفاده کنید. شانه هایی که مخصوص موهای خیس می باشند، معمولا تارهای انعطاف پذیری دارند که تار موهای خیس را خم نکرده و نمی شکنند.

عدم استفاده از برس قبل از شستن مو
یک خانم در حال برس کشیدن موهای بلندشموها در زمان خیس بودن از همیشه ضعیف تر می باشند؛ برای جلوگیری از گره خوردن موها، قبل از آنکه به حمام بروید و موهایتان را خیس کنید، از برس استفاده کنید.

استفاده از برس برای موهای خیس
یک خانم در حال شانه کردن موهای بلندشهمانطور که گفته شد، موها در زمان خیسی از همیشه ضعیف تر، شکننده تر و آسیب پذیر تر هستند. پس قبل از آنکه از برس استفاده کنید، با انگشتان و دستانتان گره موها را باز کرده و نرم ترشان کنید. این روش، ملایم تر از این است که بالافاصله از برس استفاده کنید و باعث می شود به موهایتان آسیب وارد نشود.

مطلب مرتبط: سفید کردن دندان ؛ از بلیچینگ تا لمینت
اشتباه در نحوه برس کشیدن مو ها
یک خانم در حال برس کشیدن موهایشاگر نحوه برس کشیدن مو ها از بالا به پایین باشد، باعث ایجاد گره و ریزش مو شده و به طور کلی موجب صدمه زدن به موها می شود. زمانی که گره موهایتان را باز می کنید، بهترین نحوه شانه کردن مو ها به این صورت است که ابتدا برس زدن را از چند اینچی نوک موها شروع کنید و سپس کم کم بالاتر و به سمت ریشه ها بروید. زمانی که تمامی گره های ناحیه ای که برس می زنید را باز کردید، برس را به پوست سرتان نزدیک تر کنید (کف سرتان را هم برس بزنید؛ برس زدن ریشه موها به پخش کردن روغن طبیعی مو، نرم کردن موها و سالم نگاه داشتن آنها کمک می کند) این روش باعث می شود که موهایتان کشیده نشده و استرس غیر ضروری و احتمالا صدمه اضافی، به موهایتان وارد نشود. اگر تمام طول موهایتان را در یک حرکت برس کنید، مطمئنا گره ایجاد می کنید و حتی ممکن است موهایتان کنده شود. با استفاده از این روش ها، موهایتان بالاخره گره زدایی شده و می توانید به راحتی از بالای سرتان، آنها را شانه کنید.

استفاده از برس برای موهای فر
نیمرخ یک خانم با موهای کوتاه فر مشکیاگر موهای فر دارید، از برس زدن آنها زمانی که خشک می باشند، اجتناب کنید. به جای برس به سراغ شانه بروید و به آرامی به شانه کردن مو ها یتان بپردازید. برس کردن موی فر می تواند کوتیکل های مو را تحریک کرده و حتی فر موها را بشکند. بجای اینکار، از یک شانه که فاصله بین دندانه هایش زیاد است استفاده کنید تا بتوانید تار موهایی که گره خورده اند را در زمان خیسی آنها باز کنید.

منبع: darmanvadaro

عوارض محبت و عشق زیاد به همسر


اهمیت رعایت نکات همسرداری در دوام زندگی مشترک توام با عشق همیشه قابل توجه بوده است.اگر شما هم می خواهید با عشق به همسرتان زندگی آرامی را تجربه کنید این راهکارها را در زندگی خود پیاده کنید.
گاهی کمتر عشق به همسرتان بورزید
بسیاری از زن ها در رابطه خود با مردان از باورهای اشتباهی پیروی می کنند که اغلب به احساس تنهایی، غمگینی و جدا شدن از مرد دلخواه شان منجر می شود. برخی از این باور ها را باید به سرعت از ذهن و روش زندگی خود حذف کرد.
گاهی زنان در ذهنشان تصورات اشتباهی می پرورانند که درد و ناراحتی به دنبال دارد و اجازه نمی دهد آن ها واقعیت های زندگی و رابطه عاشقانه خود را ببینند و درک کنند. اگر احساس می کنید که در روابط خود با همسرتان از عزت نفس پایینی برخور دارید و نمی دانید با شوهرتان چگونه رفتار کنید، شخصاً روی خودتان و روابط تان در زندگی مشترک کار کنید و در صورت لزوم از یک روان شناس کمک بخواهید، البته ممکن است، رعایت نکات زیر بتواند به شما کمک کند.

عشق به همسر ، محبت به همسر ، نکات همسرداری


گاهی به همسرتان عشق ندهید تا عشق بگیرید

نخستین باور اشتباهی که در میان بیشتر زنان رواج دارد، این است که : «برای گرفتن عشق و عاطفه بیشتر از مرد خود، باید عشق و توجه خودت به او را زیاد کنی». بسیار دیده ایم، زنان شروع می کنند به خریدن هدایای ویژه برای مردان خود و دایم در گوش آن ها تکرار می کنند تا چه اندازه به آن ها علاقه مند هستند و دوری آنها برایشان غیر قابل تصور است. برای مردهای خود غذاهای عالی تهیه می کنند و مدام در امور مختلف به او پیشنهادهای سازنده می دهند. خانم ها، با این کار شما فقط یک دهنده هستید و مرد فقط نقش مصرف کننده و گیرنده را دارد. بله، درست است. در هر رابطه ای قانون دادن و گرفتن مصداق دارد اما باید باور کنید هر چه بیشتر به مرد توجه کنید و همه نیازهای او را فورا برآورده کنید، باعث نمی شود تا مردتان بیشتر شما را دوست داشته باشد.


مرد همچون سایه است

مردها عاشق زنانی می شوند که بتوانند برای او کاری کنند. مرد دوست دارد جایگاه خود را داشته باشد. او خود را تامین کننده خانه می داند و تقویت این حس در او باعث می شود تا زن خود را بیشتر دوست داشته باشد. اگر شما هیچ نیازی نداشته باشید، از خود مراقبت نکنید یا احساسات خود را نادیده بگیرید، مرد نمی تواند آن طور که شایسته هستید شما را دوست داشته باشد.
به زبان ساده باید بگوییم، مردها هر چه قدر هم امروزی، عاشق زنانی می شوند که به آن ها احتیاج داشته باشند. مردها دوست دارند نیازهای زن را برآورده کنند و این به آن ها حس قدرت و عشق می بخشد. زنانی که همه وقت و انرژی و توان خود را در رابطه می گذارند و از مرد چیزی غیر از عشق نمی خواهند در خطر نادیده گرفته شدن قرار دارند. به قول مادربزرگ ها، مردان همچون سایه هستند؛ هرچه بیشتر به آن ها نزدیک شوید بیشتر از تو دور می شوند.


نیاز و حرف دلتان را به شوهرتان بگویید

اگر از ترس اینکه مبادا مرد خود را از دست بدهید، حرف های دل خود را با او در میان نمی گذارید باید بدانید بزرگ ترین اشتباه زندگی خود را انجام می دهید.شما در واقع در حال تخریب رابطه خود هستید. با ریختن حرف های خود در دلتان و نگه داشتن آن ها نمی توانید تا زمان زیادی دوام بیاورید و سرانجام جایی منفجر می شوید. به جای مخفی کردن نیاز ها، آن ها را با مرد خود مطرح کنید. اجازه دهید او نیز همه خواسته ها و نیازهای شما را درک و برای خوشحالی شما تلاش کند.

عشق به همسر ، محبت به همسر ، نکات همسرداری


همسرتان را تحسین کنید

همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید. همسر خود را به چشم یک شی ء مسئول ننگرید بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید. جنبه یا بخش هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می شود را مورد توجه و تحسین قرار دهید.


همسرتان را درک کنید

برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد، سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف ها و گفته های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی اعتمادی را در زندگی خود می کارید. وقتی همسرتان با شما درد دل می کند و راز دلش را با شما در میان می گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی رحمانه است.


از همسرتان انتقاد نکنید

به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد. نیازهای واقعی شوهرتان را دریابید. این امر اتفاق نمی افتد مگر اینکه همسرتان این نیاز ها را باز گوید و به همین جهت در مواقع مناسب با لحن ملایم در مورد نیاز هایش از وی سؤال کرده و دیدگاههای واقعی وی را به خود و زندگیتان دریابید و در نهایت جوابی را که شوهرتان می دهد، بدون انتقاد و جبهه گیری بپذیرید.


به شیوه همسرتان محبت کنید

هیچ وقت از کارهایی که همسرتان برای جلب محبت شما انجام می دهد، انتقاد نکنید. برای مثال وقتی او به شما محبت می کند آن را بیش از اندازه لوس ندانید او به شیوه خود ابراز محبت می کند. او را به شیوه خودتان دوست نداشته باشید بلکه به وجود او نیز اهمیت بدهید. به عنوان مثال اگر در سالگرد ازدواج تان، هدیه ای به او می دهید سعی کنید از قبل در مورد هدیه مورد علاقه اش اطلاعاتی به دست آورید.


حساس نباشید

برای همسر خود نقش یک زن حساس و شکننده را بازی نکنید. زیرا این حالت شما باعث می شود که همسرتان فکر کند شما ضعیف و بی طاقتید و اگر چیزی بگوید باعث رنجش تان می شود. بنابراین سعی می کند که ارتباط کلامی کمتری داشته باشد و همین امر باعث ناراحتی شما می گردد.


فشار عصبی او را بالا نبرید

زمانی که همسرتان از فشار عصبی رنج می برد سعی نکنید از لحاظ احساسی به او نزدیک شوید. زیرا اگر برای صمیمیت و نزدیک شدن به او فشار آورید فقط او را عصبانی تر کرده و از خود دور می کنید. زمانی که استرس او کم شود، خودش به حالت عادی بر می گردد. وقتی شما درمی یابید که در ایجاد مشکلات زندگی خود سهم داشته اید و آن را به همسرتان بگویید عشق و محبت بار دیگر در زندگیتان شکوفا می شود. زیرا بعد از آن همسرتان نیز سهم خود را می پذیرد و با کمک شما درصدد رفع مشکل بر می آید.
منبع : namaki95

عوارض محبت و عشق زیاد به همسر


اهمیت رعایت نکات همسرداری در دوام زندگی مشترک توام با عشق همیشه قابل توجه بوده است.اگر شما هم می خواهید با عشق به همسرتان زندگی آرامی را تجربه کنید این راهکارها را در زندگی خود پیاده کنید.
گاهی کمتر عشق به همسرتان بورزید
بسیاری از زن ها در رابطه خود با مردان از باورهای اشتباهی پیروی می کنند که اغلب به احساس تنهایی، غمگینی و جدا شدن از مرد دلخواه شان منجر می شود. برخی از این باور ها را باید به سرعت از ذهن و روش زندگی خود حذف کرد.
گاهی زنان در ذهنشان تصورات اشتباهی می پرورانند که درد و ناراحتی به دنبال دارد و اجازه نمی دهد آن ها واقعیت های زندگی و رابطه عاشقانه خود را ببینند و درک کنند. اگر احساس می کنید که در روابط خود با همسرتان از عزت نفس پایینی برخور دارید و نمی دانید با شوهرتان چگونه رفتار کنید، شخصاً روی خودتان و روابط تان در زندگی مشترک کار کنید و در صورت لزوم از یک روان شناس کمک بخواهید، البته ممکن است، رعایت نکات زیر بتواند به شما کمک کند.

عشق به همسر ، محبت به همسر ، نکات همسرداری


گاهی به همسرتان عشق ندهید تا عشق بگیرید

نخستین باور اشتباهی که در میان بیشتر زنان رواج دارد، این است که : «برای گرفتن عشق و عاطفه بیشتر از مرد خود، باید عشق و توجه خودت به او را زیاد کنی». بسیار دیده ایم، زنان شروع می کنند به خریدن هدایای ویژه برای مردان خود و دایم در گوش آن ها تکرار می کنند تا چه اندازه به آن ها علاقه مند هستند و دوری آنها برایشان غیر قابل تصور است. برای مردهای خود غذاهای عالی تهیه می کنند و مدام در امور مختلف به او پیشنهادهای سازنده می دهند. خانم ها، با این کار شما فقط یک دهنده هستید و مرد فقط نقش مصرف کننده و گیرنده را دارد. بله، درست است. در هر رابطه ای قانون دادن و گرفتن مصداق دارد اما باید باور کنید هر چه بیشتر به مرد توجه کنید و همه نیازهای او را فورا برآورده کنید، باعث نمی شود تا مردتان بیشتر شما را دوست داشته باشد.


مرد همچون سایه است

مردها عاشق زنانی می شوند که بتوانند برای او کاری کنند. مرد دوست دارد جایگاه خود را داشته باشد. او خود را تامین کننده خانه می داند و تقویت این حس در او باعث می شود تا زن خود را بیشتر دوست داشته باشد. اگر شما هیچ نیازی نداشته باشید، از خود مراقبت نکنید یا احساسات خود را نادیده بگیرید، مرد نمی تواند آن طور که شایسته هستید شما را دوست داشته باشد.
به زبان ساده باید بگوییم، مردها هر چه قدر هم امروزی، عاشق زنانی می شوند که به آن ها احتیاج داشته باشند. مردها دوست دارند نیازهای زن را برآورده کنند و این به آن ها حس قدرت و عشق می بخشد. زنانی که همه وقت و انرژی و توان خود را در رابطه می گذارند و از مرد چیزی غیر از عشق نمی خواهند در خطر نادیده گرفته شدن قرار دارند. به قول مادربزرگ ها، مردان همچون سایه هستند؛ هرچه بیشتر به آن ها نزدیک شوید بیشتر از تو دور می شوند.


نیاز و حرف دلتان را به شوهرتان بگویید

اگر از ترس اینکه مبادا مرد خود را از دست بدهید، حرف های دل خود را با او در میان نمی گذارید باید بدانید بزرگ ترین اشتباه زندگی خود را انجام می دهید.شما در واقع در حال تخریب رابطه خود هستید. با ریختن حرف های خود در دلتان و نگه داشتن آن ها نمی توانید تا زمان زیادی دوام بیاورید و سرانجام جایی منفجر می شوید. به جای مخفی کردن نیاز ها، آن ها را با مرد خود مطرح کنید. اجازه دهید او نیز همه خواسته ها و نیازهای شما را درک و برای خوشحالی شما تلاش کند.

عشق به همسر ، محبت به همسر ، نکات همسرداری


همسرتان را تحسین کنید

همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید. همسر خود را به چشم یک شی ء مسئول ننگرید بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید. جنبه یا بخش هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می شود را مورد توجه و تحسین قرار دهید.


همسرتان را درک کنید

برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد، سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف ها و گفته های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی اعتمادی را در زندگی خود می کارید. وقتی همسرتان با شما درد دل می کند و راز دلش را با شما در میان می گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی رحمانه است.


از همسرتان انتقاد نکنید

به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد. نیازهای واقعی شوهرتان را دریابید. این امر اتفاق نمی افتد مگر اینکه همسرتان این نیاز ها را باز گوید و به همین جهت در مواقع مناسب با لحن ملایم در مورد نیاز هایش از وی سؤال کرده و دیدگاههای واقعی وی را به خود و زندگیتان دریابید و در نهایت جوابی را که شوهرتان می دهد، بدون انتقاد و جبهه گیری بپذیرید.


به شیوه همسرتان محبت کنید

هیچ وقت از کارهایی که همسرتان برای جلب محبت شما انجام می دهد، انتقاد نکنید. برای مثال وقتی او به شما محبت می کند آن را بیش از اندازه لوس ندانید او به شیوه خود ابراز محبت می کند. او را به شیوه خودتان دوست نداشته باشید بلکه به وجود او نیز اهمیت بدهید. به عنوان مثال اگر در سالگرد ازدواج تان، هدیه ای به او می دهید سعی کنید از قبل در مورد هدیه مورد علاقه اش اطلاعاتی به دست آورید.


حساس نباشید

برای همسر خود نقش یک زن حساس و شکننده را بازی نکنید. زیرا این حالت شما باعث می شود که همسرتان فکر کند شما ضعیف و بی طاقتید و اگر چیزی بگوید باعث رنجش تان می شود. بنابراین سعی می کند که ارتباط کلامی کمتری داشته باشد و همین امر باعث ناراحتی شما می گردد.


فشار عصبی او را بالا نبرید

زمانی که همسرتان از فشار عصبی رنج می برد سعی نکنید از لحاظ احساسی به او نزدیک شوید. زیرا اگر برای صمیمیت و نزدیک شدن به او فشار آورید فقط او را عصبانی تر کرده و از خود دور می کنید. زمانی که استرس او کم شود، خودش به حالت عادی بر می گردد. وقتی شما درمی یابید که در ایجاد مشکلات زندگی خود سهم داشته اید و آن را به همسرتان بگویید عشق و محبت بار دیگر در زندگیتان شکوفا می شود. زیرا بعد از آن همسرتان نیز سهم خود را می پذیرد و با کمک شما درصدد رفع مشکل بر می آید.
منبع : namaki95

بهترین روش های پیشگیری از گرمازدگی با میوه ها

بهترین روش های پیشگیری از گرمازدگی با میوه هاگرمازدگی بیماری که با هوای گرما مرتبط می باشد و اغلب افراد را آزار می دهد، برای جلوگیری و درمان گرمازدگی روش های بسیار عالی وجود دارد که برای پیشگیری از گرمازدگی موثر است

تمبر هندی



تمام آنچه حتما باید در مورد گرمازدگی بدانید

گرما زدگی ،یک بیماری مرتبط با گرما است ،که می تواند زمانی که شما در معرض دمای بالا قرار می گیرید، رخ بدهد و اغلب با کم آبی بدن همراه است ، در ادامه این بخش از سلامت نمناک به بررسی علائم و نشانه ها ، راههای درمان و پیشگیری از گرما زدگی خواهیم پرداخت


دو نوع گرما زدگی وجود دارد

کاهش آب :علائم، عبارتند از:تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد، و از دست دادن هوشیاری.کاهش نمک:علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و سرگیجه می باشند.گرچه گرما زدگی به دلیل گرمای شدید نیست، اما این چیزی نیست که به راحتی انجام شود بدون مداخله مناسب، گرما زدگی می تواند تا سکته پیش رود، که ممکن است به مغز و سایر ارگان های حیاتی آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود


بهترین درمان گرمازدگی


تمام مواردی که باید درباره گرمازدگی بدانید

علائم گرمازدگی

شایع ترین علائم و نشانه های گرمازدگی ،عبارتند از

گیجی

ادرار تیره (نشانه کم آبی)

سرگیجه

غش کردن

خستگی

سردرد

گرفتگی عضله یا شکم

تهوع، استفراغ یا اسهال

پوست رنگ پریده

عرق ریختن زیاد

ضربان قلب سریع

درمان های اولیه و اقدامات خانگی برای رفع گرمازدگی

اگر شما یا هر کس دیگری علائمی از گرمازدگی داشته باشید، ضروری است که فورا از گرما خارج شوید و ترجیحا در یک اتاق تهویه مطبوع استراحت کنید اگر نمیتوانید داخل بروید، سعی کنید نزدیکترین مکان خنک و مکان سایه را پیدا کنید سایر راهبردهای توصیه شده، عبارتند از:مایع زیاد بنوشید (از کافئین و الکل اجتناب کنید).هر لباس تنگ و یا غیر ضروری را در بیارید.یک دوش خنک، حمام یا حمام بدون وان بروید.سایر اقدامات خنک کننده، مانند:پنکه یا از حوله های یخ استفاده کنید اگر این اقدامات ظرف مدت 15 دقیقه نتواند شما را درمان کند، کمک های اورژانسی را پیدا کنید، زیرا گرمازدگی می تواند تا سکته پیشرفت کند.بعد از اینکه گرمازدگی شما رفع شد، در هفته پیش رو شما باید حساسیت بیشتری نسبت به دمای بالا داشته باشید. بنابراین بهتر است از آب و هوای گرم و فعالیت های سنگین اجتناب کنید تا زمانی که دکتر شما بگوید که می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید.


علت گرمازدگی

بهترین درمان های خانگی برای گرمازدگی

عوامل شرایط خطرناک برای گرمازدگی

گرمازدگی به شدت با شاخص گرما مرتبط است، اندازه گیری احساس گرمای شما در هنگام ترکیب رطوبت نسبی و دمای هوا می باشد. رطوبت نسبی 60٪ یا بیشتر باعث تضعیف تبخیر عرق می شود که مانع از خنک شدن بدن شما می شود.خطر گرمازدگی زمانی که شاخص گرما به 90 درجه یا بیشتر برسد به طور چشمگیری افزایش میابد. بنابراین این مهم است – مخصوصا در زمان موج گرما – به شاخص گرمای گزارش شده توجه کنید و همچنین به یاد داشته باشید که زمانی که شما در آفتاب کامل ایستاده اید، شاخص گرما حتی بالاتر است.اگر شما در یک منطقه شهری زندگی می کنید، شما مخصوصا مستعد گرمازدگی هستید اگر طولانی مدت در معرض گرما باشید، به ویژه اگر شرایط جوی و کیفیت هوا کم باشد. آنچه که به عنوان “اثر جزیره گرما” شناخته شده، قیر و بتن در طول روز گرما را ذخیره می کنند به تدریج آن را در شب آزاد می کنند و در نتیجه دمای شبانه افزایش میابد


سایر عوامل خطرناک مرتبط با گرمازدگی عبارتند از

سن:نوزادان و کودکان تا سن 4 سالگی و بزرگسالان بالای 65 سال آسیب پذیرترند زیرا به آرامی با گرما سازگاری پیدا می کنند.شرایط خاص سلامتیاین موارد شامل بیماری قلبی، ریه یا کلیه، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روحی، نشانه سلول داسی، الکل، آفتاب سوختگی و هر شرایطی که باعث ایجاد تب شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش نیاز به اورژانس، بستری شدن و مرگ ناشی از گرمازدگی هستند و آتها نباید در زمان موج گرما خطرات آن را دست کم بگیرند.داروها:این داروها شامل برخی داروها در کلاس های زیر می باشند:داروی ادرار آور،داروی مسکن، داروی آرام بخش، داروی محرک، داروهای قلبی و فشار خون، و داروهای روانپزشکی با پزشک خود مشورت کنید که آیا وضعیت سلامتی شما و داروها به توانایی شما برای مقابله با گرمای شدید و رطوبت تاثیر می گذارد.


گرمازدگی

عوامل خطرناکی که مرتبط با گرمازدگی هستند

راههای پیشگیری و جلوگیری از گرمازدگی

هنگامی که شاخص گرما بالا است، بهتر است در معرض هوای مطبوع قرار بگیرید. اگر شما باید به بیرون خانه بروید، می توانید با انجام این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:لباس های سبک وزن، رنگ روشن، لباس های گشاد و کلاه لبه دار پهن بپوشید. از کرم ضد آفتاب SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.برای جلوگیری از کمبود آب مایعات زیاد بنوشید. مقدار زیادی آب، آب میوه یا آب سبزیجات را در روز بنوشید. از آنجایی که گرمازدگی می تواند به دلیل کاهش نمک باشد، توصیه می شود که یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت در طول دوره های گرمای شدید و رطوبت جایگزین آب شود. از دکتر خود در مورد بهترین نوع مایع و چقدر باید بنوشید سوال کنید.توصیه عمومی برای کسانی که ورزش متوسط ​​و شدید دارند، نوشیدن 17 تا 20 اونس مایع دو تا سه ساعت قبل از ورزش است و اضافه کردن نوشیدن هشت اونس آب درست قبل از تمرین توصیه می شود. در طول ورزش، شما باید هفت تا ده اونس آب هر 20 دقیقه مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نکنید. همچنین، نیم ساعت بعد از تمرین، 8 اونس دیگر بنوشید.هنگام ورزش و یا کار در خارج از منزل، احتیاط بیشتری انجام دهید.از مایعات حاوی کافئین یا الکل اجتناب کنید، زیرا هر دو ماده می توانند موجب از دست رفتن مایعات و گرمازدگی ایجاد کنند. اگر بیماری صرع یا قلب، کلیه یا بیماری کبد دارید یا دارای رژیم غذایی محدودیت مایع هستید یا مشکلی با احتباس مایعات دارید، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید


10 درمان خانگی برای درمان گرمازدگی با نسخه های سریع طب سنتی

آب پیاز برای درمان گرمازدگی

این یکی از بهترین درمانها برای درمان گرمازدگی است بسیاری از تمرین کنندگان آیورودا معتقدند, این اولین چیزی است که باید برای آن دست و پنجه نرم کنید ؛ استفاده از آب پیاز، در گوش و روی سینه ،می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.برای اهداف درمانی، آب پیاز مطلوب تر است، اما شما می توانید پیاز خام را با زیره سبز و عسل سرخ کنید و آن را بپزید پیاز خام در ترشی یا سالاد، همچنین می تواند بدن شما را خنک کند


آب پیاز

درمان گرمازدگی با آب پیاز

کاهش دمای بدن با تمبر هندی

تمبر هندی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت است برخی از تمبر هندی ها را در آب جوش خیس کنید آن را صاف کنید و آن را با یکم شکر بنوشید. این جوشانده دمای بدن شما را کاهش می دهد ، آب تمبرهندی همچنین به عنوان یک ملین کننده ملایم ،عمل می کند و به درمان اختلالات معده کمک می کند


تمبر هندی

تمبر هندی برای کاهش دمای بدن

نوشیدنیAam Panna آبمیوه خانگی انبه

نوشیدنی تازه ای که دو برابر تاثیر روی سلامتی دارد و از انبه خام تشکیل شده که بدن شما را خنک می کند. این نوشیدنی، باید حداقل دو تا سه بار در روز مصرف شود. با ادویه های خنک کننده، مانند؛ زیره سبز، رازیانه، فلفل و کالا ناناک غنی شده است ،که انرژی و الکترولیت ها را فراهم می کند،


آلو مناسب برای درمان گرما زدگی

آلوها منبع عالی از آنتی اکسیدان ها هستند و بسیار آبدار هستند. این آنتی اکسیدان ها ،خواص ضد التهابی دارند که تسکین دهنده است و ممکن است به علت گرمازدگی ایجاد شود ، چند تا آلو را در آب خیس کنید، تا نرم شوند. آنها را خمیر کنید و صاف کنید. این نوشیدنی به عنوان یک ماده درمان کننده ،برای گرمازدگی شناخته شده است ،که بدن شما را آرام می کند


دوغ و آب نارگیل برای گرما زدگی

دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک ها است و به بدن شما کمک می کند تا ویتامین های ضروری و مواد معدنی که ممکن است به علت عرق کردن بیش از حد از دست رفته باشد را تامین کنید به طور مشابه، آب نارگیل، بدن شما را به طور طبیعی با الکترولیت ها متعادل می کند


درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی با آب نارگیل و دوغ

آب گشنیز و برگ نعنا برای کاهش حرارت بدن

آب گشنیز یا برگ نعناع را بگیرید و آن را با یکم شکر بنوشید ، این یک درمان خانگی آسان، برای کاهش حرارت بدن است با توجه به آیورودا، این گیاه اثر خنک کننده بر بدن دارد. با توجه به ویژگی های خنک کننده آن، آب گشنیز نیز به عنوان یک درمان عالی برای کاهش گرما یا فرسایش یائسگی در نظر گرفته می شود ؛ در واقع، آب گشنیز نیز ،می تواند برای خارش پوست استفاده شود.


محافظت از گرمازدگی با دانه های تولسی و رازیانه

دانه های تولسی مخلوط شده در کلاب، برای خنک کردن فوری شناخته شده است دانه های رازیانه نیز به عنوان یک ادویه خنک کننده شناخته می شوند.یک مشت از آنها را یک شب در آب خیس کنید، صبح آنها را صاف کنید و بخورید این ،بدن شما را خنک نگه می دارد و از بدن شما در مقابل گرما محافظت می کند.


دانه های رازیانه

دانه های رازیانه برای درمان گرمازدگی

سرکه سیب برای گرمازدگی

چند قطره سرکه سیب را در آب میوه خود اضافه کنید ،یا آن را با آب سرد و عسل مخلوط کنید این کمک می کند تا مواد معدنی و الکترولیت هایی که از بین رفته اند، دوباره باز گردند. شما ممکن است از طریق عرق کردن ،مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم را از دست بدهید؛ این می تواند با مصرف عصاره سرکه سیب تامین شود.


سرکه سیب

درمان گرمازدگی با سرکه سیب

درمان گرگرفتگی با آب آلوئه ورا

آلوئه ورا؟ غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است علاوه بر این، آن به عنوان آداپتور شناخته شده است، که توانایی طبیعی بدن را برای انطباق با تغییرات خارجی افزایش می دهد و مکانیسم های دفاعی بدن را تحریک می کند. آداپتوژن، برای تثبیت سیستم های مختلف بدن شناخته شده است ، گیاه پزشکان نیز پیشنهاد می کنند که از ژل آلوئه ورا برای درمان گرگرفتگیاستفاده کنند


میر چوب صندل مناسب برای گرما زدگی

مقداری از پودر چوب صندل را مخلوط کنید و آن را بر روی پیشانی و سینه خود قرار دهید خواص خنک کننده آن دمای بدن شما را کاهش می دهد. روغن چوب صندل را ،روی پیشانی خود ماساژ دهید. شما همچنین می توانید از این روغن برای تسکین پوست تحریک پذیر نیز، استفاده کنید

منبع : doniayshad

خوردن باقلا در دوران بارداری

باقلا یکی از مواد غذای غنی از پروتئین است که مزایای زیادی دارد. باقلا نوعی سویا است که به طور کامل نرسیده است. برداشت باقلا زمانی انجام می شود که به طور کامل نرسیده است. خوردن باقلا در ژاپن خیلی رایج است. اخیرا باقلا به عنوان میان وعده ای پر طرفدار استفاده می شود. از آن جایی که باقلا از سویا نارس تر است، تفاوت زیادی از نظر مواد غذایی بین سویا و باقلا وجود دارد. اما هر دو منبع غنی از پروتئین و مواد مغذی لازم می باشند.

ارزش غذایی باقلا
باقلا ماده غذایی غنی از مواد مغذی است. نصف فنجان باقلا حاوی 120 کالری و مواد مغذی زیر می باشد:
2.5 گرم چربی
9 گرم فیبر
13 گرم کربوهیدرات
11 گرم پروتئین
باقلا همچنین حاوی 10 درصد آهن مورد نیاز روزانه، 4% کلسیم مورد نیاز روزانه، 10% ویتامین ث مورد نیاز روزانه، 8% ویتامین آ مورد نیاز روزانه می باشد. باقلا منبعی غنی از منیزیم، پتاسیم، مس، فسفر، ویتامین کا، فولات و اسیدهای چرب امگا سه می باشد.

خوردن باقلا در بارداری
خانم های باردار روزانه مقداری باقلا می توانند مصرف کنند. اما نگرانی هایی درباره مصرف سویا در طول بارداری می باشد. خوردن هرگونه ماده غذایی خانواده سویا در بارداری باید با هماهنگی با پزشک انجام شود.

خواص باقلا
خوردن باقلا برای دیابت نوع دو، چاقی و سلامتی استخوان ها لازم است. همچنین به خاطر آنتی اکسیدان موجود در باقلا، خوردن آن از بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند.

مزایای خوردن باقلا در بارداری
منبع غنی از پروتئین
باقلا منبع غنی از پروتئین می باشد. خانم های باردار که رژیم غذایی گیاه خواری دارند می توانند باقلا در رژیم غذایی خود قرار دهند و پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین باقلا سرشار از کلسیم و پروتئین است و برای خانم هایی که نمی توانند لاکتوز مصرف کنند، مفید است.

ماده غذایی کم کالری
تمام حبوبات غنی از مواد مغذی ولی کم کالری هستند. باقلا سرشار از کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است.

منبع غنی از فولات
باقلا منبعی غنی از فولات است. فولات در مواد غذایی منبع فولیک اسید است. فولات احتمال نقص در تولد را کاهش می دهد. همچنین احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد. خوردن فولات برای خانم های باردار و یا افرادی که برنامه بارداری دارند مفید است.

عوارض جانبی خوردن باقلا در بارداری
آلرژی:
خانم های بارداری که نسبت به باقلا حساسیت دارند، نمی توانند آن را مصرف کنند. البته افرادی که حساسیت ندارند نیز پیش از مصرف باقلا باید با پزشک مشورت کنند. علائم حساسیت به باقلا شامل حالت تهوع، خارش، اسهال و .... میباشد.

احتمال خونریزی:
خانم های بارداری که قرص های رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید باقلا مصرف کنند زیرا احتمال خونریزی افزایش می یابد. اگر قرص های ضد افسردگی مصرف می کنید، نباید باقلا مصرف کنید.

مشکلات معده:
خوردن باقلا به مقدار زیاد باعث مشکلاتی از جمله اسهال، یبوست و گرفتگی معده می شود.

مشکلات تولید مثل:
باقلا حاوی مقدار زیادی استروژن می باشد. مطالعات نشان می دهد خوردن باقلا موجب ایجاد مشکلاتی در سلامتی سیستم تولید مثل در خانم ها می شود. در واقع استروژن مستقیما بر نوزاد دختر از زمان جنینی تا بزرگسالی تاثیر می گذارد.

مشکلات باروری:
خانم های باردار باید باقلای طبیعی را به جای باقلای اصلاح شده ژنتیکی مصرف کنند. مواد غذایی که اصلاح ژنتیکی شده اند، احتمال مشکلات باروری را افزایش می دهند و بر سلامتی باروری تاثیر می گذارند. همچنین این مواد اصلاح شده احتمال سقط جنین را افزایش می دهند.

در بارداری چگونه می توان باقلا را مصرف کرد؟
در صورتی که نسبت به باقلا حساسیت ندارید و با پزشک مشورت کرده اید می توانید آن را در طول بارداری مصرف کنید.

باقلا به صورت یخ زده در فروشگاه ها به فروش می رسد. بنابراین می توانید آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.
باقلا را می توانید به مدت ده دقیقه در آب جوش و نمک بجوشانید. پس از سرد شدن می توانید آن را مصرف کنید. این ماده غذایی سرشار از فیبر است.
می توانید باقلا خام یا پخته شده را به سالاد، سوپ، پاستا یا برنج بیفزایید.
می توانید خمیری از باقلای خام تهیه کنید و آن را با آواکادو، گوجه فرنگی یا نعناع مخلوط کنید و مصرف نمایید.
می توانید باقلا را به تخم مرغ بیفزایید و با سبزیجاتی مانند اسفناج، پیاز، فلفل، بروکلی و پنیر مخلوط کنید.
همچنین می توانید باقلا را با سایر حبوبات بپزید و مصرف کنید.
بنابراین می توانید در بارداری باقلا را مصرف کنید. اما اگر نمی توانید باقلا بخورید می توانید عدس یا سایر حبوبات را جایگزین آن کنید. نکته مهم این است که پیش از مصرف باقلا باید با پزشک مشورت کنید.


منبع: ooma

شایع ترین خواسته مردان در رابطه جنسی از زنان

بسیاری از ما خواسته هایی از شریک جنسی خود داریم که به علت های مختلفی مانند خجالت و رودربایسی آن ها را بازگو نمی کنیم و یا آنقدر بد و زننده این خواسته ها را مطرح می سازیم که باعث سرخوردگی طرف مقابلمان می شود. آقایان نیز مانند خانم ها تقاضاهای جنسی فراوانی را از همسرشان دارند که به علت اینکه انتقاد پذیری خانم ها بسیار کم است آن ها را مطرح نمی کنند و با بی میلی وارد رابطه جنسی می شوند .

اگر شما نیز خواسته هایی را از شریک جنسی تان دارید اما نمی دانید که چگونه آن ها را مطرح سازید پیشنهاد می کنیم این مطلب را که مختص آقایان است ، مطالعه فرمایید تا بدانید چگونه بدون جریحه دار کردن احساسات طرف مقابلتان ، از رفتار جنسی او انتقاد کنید و تقاضاهای جنسی خود را مطرح سازید.


درصد بسیار کمی از خانم ها انتقاد پذیرند و مطرح کردن مشکلات جنسی با آن ها آسان است اما برخی دیگر سریعا در مقابل انتقاد از رابطه جنسی و درخواست های جنسی عکس العمل نشان می دهند.آیا راهی وجود دارد که مردان بدون آنکه احساسات شریک جنسی شان را جریحه دار کنند ، بتوانند به راحتی از او انتقاد کنند و خواسته هایشان را مطرح سازند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه شوید.


برطرف نمودن بوی بد واژن یکی از سه خواسته اصلی مردان در رابطه جنسی

برخی از مردان از بوی بد واژن شریک جنسیشان شکایت دارند اما بهتر است هیچگاه این شکایت را مطرح نسازید و برای حل این مشکل با او به حمام بروید و بدن یکدیگر را بشویید و بعد به او بگویید این بوی تمیزی بدن او لذت شما را چند برابر می کند.


نارضایتی از برخی رفتارهای جنسی زنان از مشکلات شایع مردان در رابطه
اگر از برخی از رفتارهای جنسی شریکتان ناراضی هستید ، این احساس را مستقیما به او نگویید و در حین رابطه جنسی از او بخواهید تصور کند جای شماست و حالا می توانید او را به سمتی که دلتان می خواهد هدایت کنید و کارهای جنسی را که از آن لذت می برید را برای او بازگو کنید.


آغازگر نبودن در رابطه جنسی یکی از خواسته های مردان در رابطه جنسی

بسیاری از مردان دوست دارند گاهی همسرشان در شروع رابطه جنسی پیش قدم شوند و آغازگر رابطه باشند اما نمی دانند این خواسته را چگونه مطرح کنند . شما می توانید این تقاضا را این چنین مطرح کنید و به همسرتان بگویید :من دوست دارم گاهی تو شروع کننده رابطه باشی و مرا تحریک کنی و از اینکه همیشه من آغازگرم ناراحت هستم . توجه داشته باشید هرگاه همسرتان این کار را آغاز کرد ، از او استقبال کنید و واکنش خوبی نشان دهید.


نکته :

برخی از رفتارهای اشتباه زنان در رابطه جنسی از این تفکر نشات می گیرد که آن ها گمان می کنند همه مردها مانند یکدیگرند و از یک چیز لذت می برند پس لازم نیست برای گفتن خواسته های جنسی تان خشونت به کار ببرید ، شما می توانید در حین رابطه جنسی با ملایمت و غیر مستقیم خواسته های خود را مطرح سازید تا شریک جنسیتان آن ها را بیاموزد. رضایت دوطرف از رابطه جنسی بسیار مهم است پس با مطرح کردن عاقلانه نیازهای جنسیتان به بهتر شدن رابطه خود کمک کنید.


منبع: شمانیوز

علائم ، علل و درمان ناباروری یا نازایی در زنان و مردان

ناباروری چیست؟ ناباروری یا نازایی به حالتی گفته می شود که زن و شوهر بعد از شش ماه تا یک سال (بسته به سن) رابطه جنسی به صورت محافظت نشده و بدون استفاده از روشهای پیشگیری باردار نشوند. خانمهایی که حامله میشوند ولی سقط میکنند نیز ممکن است در گروه نابارور قرار بگیرند.

برای حاملگی نیازبه چندین مرحله است:
۱- تخمک گذاری زن
۲- حرکت تخمک از لوله های رحمی به طرف رحم
۳- بارور کردن تخمک زن توسط اسپرم مرد
۴- چسبندگی تخمک بارور شده به دیواره رحم (لانه گزینی)
در صورت اشکال در هر کدام از مراحل فوق ناباروری میتواند اتفاق بیفتد.

انواع نازایی ( ناباروری):
نازایی اولیه: هرگز حاملگی ایجاد نشده است.
نازایی ثانویه: حداقل یک حاملگی قبلی رخ داده است.
علت نازایی یا ناباروری همیشه هم مربوط به مشکلات زنانه و هم مربوط به مشکلات مردانه و یا مربوط به مشکلات هر دو زوج است.

مهم‌ترین عوامل ناباروری در زنان
۱- اختلالات تخمک گذاری
شایع‌ترین علت نازایی یا ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری است.
این مشکل به‌ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می‌شود.
اختلال در تخمک گذاری می‌تواند منشا ژنتیک داشته باشد و در خانواده‌هایی که زمینه دیابت در آنها وجود دارد هم دیده می‌شود.
کم‌تحرکی و مصرف غذاهای شیرین به شیوع بیشتر این مشکل دامن می‌زند.
خانم‌هایی که قاعدگی آنها با تاخیر انجام شده و سیکل‌های طولانی‌مدت (۴۰ روزه تا دو ماهه) دارند ممکن است به این اختلال دچار شده باشند.
البته جای نگرانی نیست. خبر خوب اینکه اختلالات تخمک‌گذاری در ۹۰درصد موارد با دارو کاملا قابل درمان است و با تغییر سبک زندگی برطرف می‌شود. توصیه می‌شود افراد مبتلا ضمن دنبال کردن دارو درمانی به رژیم غذایی‌شان بیشتر دقت کنند و ورزش را در برنامه روزانه‌شان قرار دهند.

۲- اختلالات لوله‌ای
انسداد لوله‌ها می‌تواند به‌دلیل چسبندگی‌های ناشی از عفونت‌ها پیش بیاید. عفونت‌های لگنی یا بیماری آندومتریوز هم سبب چسبندگی لوله‌ها می‌شود.
حتی ممکن است فردی در دوران مجردی به این عفونت‌ها دچار شده باشد و بعد از ازدواج وقتی برای درمان نازایی مراجعه می‌کند تازه متوجه شود که چنین عفونتی دارد. خبر بد اینکه این مشکل مورد خوبی برای درمان نیست!
معمولا به جراحی نیاز دارد و به دارو درمانی خوب پاسخ نمی‌دهد. درنهایت ممکن است فردی که دچار این مشکل شده برای بارداری با کاشت جنین نیاز داشته باشد.

۳- اختلالات هورمونی
از اختلالات هورمون‌هایی مانند پرولاکتین و هورمون‌های غده تیروئید است که سبب اختلال در تخمک گذاری شده و مشکلاتی در باروری ایجاد می‌کند. این اختلال هم با دارو برطرف می‌شود.

۴- رحم
فاکتورهای رحمی بیشتر باعث سقط می شوند تا ناباروری. لیومیومها( با انسداد مکانیکی و ممانعت از لانه گزینی) و سندرم آشرمن از علل مهم رحمی برای نازایی یا ناباروری می باشند.
عکس رنگی از رحم بهترین روش برای ارزیابی رحم است.

۵- سرویکس
سرویکس و ترشحاتش در تغذیه، ذخیره، رهایی تدریجی اسپرمها به قسمتهای بالاتر و محافظت اسپرمها از محیط اسیدی واژن نقش مهمی دارد. اگر سرویکس معیوب باشد نمی تواند منی را زنده نگه دارد و باعث نازایی یا ناباروری می شود.

۶- نازایی یا ناباروری بدون علت
شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که گاهی اوقات بعضی نازایی‌ها علت مشخصی ندارند. به‌طور مثال وقتی وضعیت و آزمایش‌های خانمی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه شرایط نرمال است، تخمک گذاری خوب انجام می‌شود و آزمایش نطفه همسر هم طبیعی است اما بارداری اتفاق نمی‌افتد. اگر این تاخیر در باروری طولانی شود ممکن است برای بارداری کاشت جنین را توصیه کنیم. برای این مشکل هیچ توجیهی وجود ندارد و ۱۰درصد از نازایی‌ها یا ناباروری ها علت ناشناخته دارند.

مهمترین عوامل نازایی یا ناباروری در مردان
۱- تعداد کم اسپرم
۲- عدم تحرک کافی اسپرم ها
۳- اسپرم های ناهنجار انتقال اسپرم
۴- بسته شدن مجاری انتقال اسپرم

عوامل موثر در ناباروری خانم ها
۱- سن
۲- استرس
۳- تعذیه نامناسب
۴- فعالیتهای ورزشی شدید
۵- لاغری یا چاقی شدید
۶- سیگار و الکل
۷- عفونتهای منقله از راه آمیزش

بیماریهایی که سبب اختلالات هورمونی میشوند مثل Pcos یا نارسایی تخمدان.
علائم ناباروری یا نازایی در خانم ها:

قاعدگی نامنظم : هنگامی که سیکل‌های ماهانه با تاخیر‌های زیاد (بیش از ۳۵ روز) همراه باشد یا زودتر از موعد (دو هفته یک‌بار) اتفاق بیفتند این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تخمک گذاری خوب انجام نمی‌شود و ممکن است چنین فردی با نازایی روبه‌رو شود.

افزایش موهای زاید : جزو علائم تنبلی تخمدان است. هنگامی که موهای زاید در مناطقی که انتظار نداریم (مانند سینه، شکم، زیر چانه و…) دیده شوند نشانه افزایش هورمون‌های مردانه است که از تنبلی تخمدان‌ها حکایت می‌کند.

اگر چنین مشکلی در افراد چاق با سیکل‌های نامظم دیده شود احتمال اینکه تنبلی تخمدان‌ها ایجاد شده باشد بیشتر می‌شود.

البته یک یا دو سیکل نامنظم در سال مشکلی ایجاد نمی‌کند چون ممکن است به‌دلیل تغییرات فصلی یا مصرف داروها بعضی از سیکل‌ها نامنظم شوند

اما اگر خانمی در طول سال بیشتر از سه سیکل نامنظم داشت توصیه می‌شود که این مشکل را جدی بگیرد و برای درمان اقدام کند.

گاهی اوقات بعضی نازایی‌ها یا ناباروری ها علت مشخصی ندارند
علائم ناباروری در مردان:
علائم ناباروری در مردان می تواند مبهم باشد. ممکن است این علائم تا زمانی که مرد برای بارداری اقدام نکند تشخیص داده نشوند.

علائم ناباروری در مردان به علت ناباروری آنها بستگی دارد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:
تغییر در رشد موها
تغییر در میل جنسی
درد یا وجود ورم یا توده در بیضه ها
اختلال نعوظ و یا انزال
کوچک بودن بیضه ها

پیشگیری از نازایی یا ناباروری:
رعایت بهداشت فردی برای عدم بروز عفونت‌های لگنی و بسته شدن لوله‌ها
مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه
کمترین میزان ممکن مصرف چربی و شیرینی
نیم تا یک ساعت پیاده‌روی روزانه
عدم اضافه وزن
عدم مصرف الکل و دخانیات
مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه می تواند به پیشگیری از ناباروری کمک کند

معنی بعضی اصطلاحات در نازایی:
ICI: تزریق اسپرم شوهر بداخل سرویکس همسر.

IUI: تزریق اسپرم شسته شده بداخل رحم می باشد و در موارداولیگواسپرمی(اسپرم خیلی کم) یا کاهش حرکت اسپرم کاربرد دارد.

IVF: در صورت عدم موفقیت روش ICI و IUI ، IVF بعنوان آخرین خط درمانصورت می گیرد.

در روش IVF ابتدا القاء تخمک گذاری صورت می گیرد. آنگاه با راهنمایی سونوگرافی و لاپاراسکوپی تخمک ها برداشته می شوند. پس از بدست آوردن تخمکهای القاء شده، هر یک از آنها را با ۱۵۰۰۰۰اسپرم شسته شده لقاح می دهند. آنگاه تخمکهای لقاح یافته را در محیط رشد قرار می دهند و در انکوباتور نگه می دارند. مرحله آخر انتقال جنین بداخل رحم است. اینکار ۴۸ ساعت بعد از برداشت تخمک صورت میگیرد.

شانس حاملگی در IVF 25 تا ۳۰درصد است.

علت های مختلفی برای نازایی یا ناباروری برای زنان و مردان وجود دارد

روش​های درمانی ناباروی:
متناسب با دلایل و علت​های مختلفی که برای ابتلا به ناباروری و نازایی در مردان و زنان وجود دارد، شیوه‌های مختلفی برای درمان نازایی و ناباروری وجود دارد.

تحریک تخمک ​گذاری:
این شیوه در مورد زنانی به کار گرفته می​شود که مبتلا به اختلال تخمک​گذاری هستند و برای به دست آوردن تعداد کافی تخمک به منظور انجام سیکل درمانی نیازمند استفاده از روش‌هایی مانند IUI، IVF و ICSI می​شوند. به این ترتیب آنها در دوره‌های درمانی که پیش​رو دارند با استفاده از دارودرمانی و هورمون درمانی اختلال تخمک​گذاری را پشت سر می​گذارند.

میکرواینجکشن:
در شیوه میکرواینجکشن که یک شیوه تخصصی و موثر برای درمان ناباروری با علت مردانه است، پیش از هر چیز تخمدان​ها توسط داروهای محرک تخمک​گذاری تحریک می​شود و پس از آماده‌سازی تخمک​ها یک اسپرم در شرایط آزمایشگاهی خاص به داخل تخمک تزریق می​شود و تقریبا پس از ۴۸ ساعت جنین‌های تقسیم شده و مناسب به داخل رحم زن انتقال داده می​شود.

لقاح خارج از رحمی:
IVF که از آن با عنوان لقاح خارج رحمی یاد می​شود، یکی از شیوه​هایی است که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می​گیرد. در این شیوه لقاح خارج رحمی یا باروری در محیط آزمایشگاه انجام می​شود. این روش در شرایطی که لوله​های رحمی آسیب​دیده باشند یا اختلال در عملکرد آنها مشاهده شود از سوی متخصص به بیمار توصیه می‌شود. این شیوه نه تنها در مورد زنان مبتلا به مشکلات و اختلالات تخمدانی بلکه در برخی موارد درباره ناباروری ها با علت مردانه نیز به زوج‌ها توصیه می​شود.

IUI :
در شیوه درمانی IUI اسپرم​های فعال پس از جداسازی و آماده​سازی به شکل مصنوعی همزمان با تحریک تخمک​گذاری به رحم هدایت می​شوند. در این شیوه از آنجا که تحریک تخمک​گذاری با سونوگرافی​های متعدد در روزهای متوالی یا با اندازه​گیری هورمون​های جنسی موجود در ادرار مشخص می​شود و متناسب و همزمان با ورود اسپرم این اتفاق انجام می​شود، بنابراین احتمال بارداری و باروری زیاد است.

اهدا تخمک یکی از روش های جایگزینی برای درمان ناباروری می باشد

روش​های جایگزین برای درمان ناباروی:
گاهی پیش می​آید که زوج​ها پس از بررسی​های مختلف و تجربه روش​های درمانی متعدد به این نتیجه می​رسند که باید از شیوه​های جایگزینی برای درمان ناباروری و نازایی از قبیل استفاده از تخمک، جنین اهدایی یا رحم جایگزین استفاده کنند. در این شرایط در صورت احراز ضرورت درمان به روش جایگزین مرکز درمانی برای انتخاب اهداکنندگان و دریافت​کنندگان شرایطی را در نظر می​گیرد که در صورت برآورده شدن آنها مشاوره نهایی برای انجام کار با متخصصان رشته‌های مختلف زنان زایمان، جنین شناسی، آندرولوژی، غدد، داخلی، ژنتیک، عفونی و روانپزشکی انجام می‌گیرد.

اهدا تخمک:
در شرایطی که برخی از زوج​ها به دلیل عدم پاسخ تخمدان​ها و بروز اختلال در تولید تخمک​ها در زن، از داشتن فرزند محروم می​شوند، با کمک این شیوه​ می​توان فرصتی را برای آنها فراهم کرد تا تجربه بچه​دار شدن را در زندگی داشته باشند. بنابراین در برخی مراکز درمان ناباروری و نازایی اهدا تخمک که شامل تهیه و جمع​آوری تخمک از زن اهدا کننده و باروری آن تخمک در آزمایشگاه با اسپرم مرد و انتقال جنین​​ها به رحم زن نابارور است، صورت می​گیرد.

اهدا تخمک در چه شرایطی و برای چه گروهی از زنان انجام می​شود:
زنانی که مبتلا به بیماری​ نارسایی زودرس تخمدان هستند یا تخمدان‌های آنها به دلیل سابقه جراحی از بدن خارج شده یا سابقه درمان بیماری با شیوه​های شیمی​درمانی و پرتو درمانی دارند می​توانند از این شیوه جایگزین برای درمان استفاده کنند.

افرادی که با توجه به تحریک تخمک​گذاری و مصرف داروهای تجویز شده پاسخی از سوی تخمدان​ها دریافت نمی​کنند و زنانی که به ذخیره پایین تخمدان مبتلا هستند.

زنانی که سقط مکرر غیرقابل درمان و شکست​های مکرر روش​های باروری خارج رحمی را تجربه می​کنند و دست کم ۳ بار ناموفق بوده​اند.

افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی که بیماری از طریق مادر به فرزند قابل انتقال است و با استفاده از روش​های آزمایشگاهی در دسترس و تشخیص متخصص ژنتیک بیماری قابل شناسایی و درمان نیست، در این شرایط نیز می​توان از درمان‌های جایگزین استفاده کرد.

در افرادی که ناباروری در سنین بالا را تجربه می​کنند در صورتی که زن بیش از ۴۰ سال داشته باشد نیز این شیوه توصیه می​شود.

اهدا جنین را بدانید:
بسیاری از زوج​ها به دلیل ابتلا به مشکلاتی از قبیل نداشتن تخمک یا اسپرم سالم، یا عدم امکان باروری جنین یا مشکلات دیگر برای تشکیل جنین بیولوژیکی مجبور به استفاده از گامت اهدایی یا جنین اهدایی می​شوند. در این شرایط جنین در رحم زن گیرنده شکل گرفته و بزرگ می​شود و به این ترتیب هم زن و هم جنین تعلق خاطر بیشتری به عنوان مادر و فرزند به یکدیگر احساس می​کنند. اهدا جنین یا تخمک در هر صورت با توجه به قوانین و راهنمایی​های اخلاقی انجام می‌گیرد و مشاورانی پیش از انجام کار درباره مسائل پزشکی و اجتماعی این موضوع با خانواده​ها صحبت می​کنند و در نهایت پس از بررسی​های نهایی و آگاه​سازی​های لازم اهدا جنین برای زوج صورت می​گیرد.

رحم جایگزین:
یکی از دلایل ناباروری و ناتوانی مادر عدم توانایی او در حمل، نگهداری و پرورش جنین در رحم است. در این شرایط استفاده از رحم جایگزین از سوی متخصصان ناباروری به زوج توصیه می​شود. استفاده از رحم جایگزین زمانی ضرورت پیدا می​کند که زوج همه شرایط دخیل در شکل​گیری فرزند را دارند و تنها به دلیل فقدان رحم سالم، امکان بچه​دار شدن از آنها سلب شده است. در این شرایط تکنولوژی لقاح خارج رحمی انجام می​شود و جنین حاصل از لقاح تخمک مادر و اسپرم پدر متقاضی درمان به رحم شخص ثالث که قرار است از رحم او به عنوان رحم جایگزین استفاده کنند،منتقل می​شود.

منبع: parsnews
123456789
last